Hirdetés
Tovább bővül a pápai légibázis
Megújuló energiával üzemel majd a legújabb repülőgép szimulátor hazánkban.
Pápán számos fejlesztés zajlott az utóbbi években. Mint arról mi is többször beszámoltunk, elkészült a 83-as főút négysávosítása, új elkerülő út épül, a Magyar Honvédség 47. Bázisrepülőterén a többnemzeti Stratégiai Légiszállítási Képesség pedig új Kombinált Légikikötő létesítményt hoz létre a STRABAG kivitelezésében. A teherernyő-szárító torony, a raktár- és irodaépület mellé most egy a kiképzést segítő Szimulátor-egység is kerül.
Korszerű technológiára épül
A Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) új C-17 Légi Személyzet Kiképző Rendszer (Szimulátor) Épületének beruházás a pápai MH 47. Bázisrepülőtéren az ünnepélyes „első ásónyommal” indult, amelyet a megrendelő NATO Támogató és Beszerzési Ügynökség (NSPA) NATO Légiszállítást Kezelő Program Iroda (NAMPO) képviseletében Gregory Clark, a kivitelező STRABAG képviseletében pedig Etl Imre hajtottak végre.
Az új, mintegy 1438 m2-es épület központi eleme a 14 méter magas szimulátor öböl, amelyhez egy földszintes épületrész csatlakozik. Ebben az épületrészben kapnak majd helyet a C-17 szimulátor üzemeltetését biztosító személyzet irodái és műhelyei, valamint a repülőszemélyzet kiképzését szolgáló tantermek és eligazítók.
Hatékony épülettel támogatják a kiképzést
A STRABAG csapatának kivitelezésében megvalósuló fejlesztés egy volt vadászrepülőgép állóhely területére kerül. A szimulátortechnológia kivételével az előregyártott vasbeton tartószerkezetű épület kivitelezése mellett a STRABAG munkatársai gondoskodnak
- a teljeskörű gépészet,
- erős és gyengeáram,
- valamint az épület körüli útépítés,
- parkolók, járdák és a parkosítás megvalósításáról is.
A kiképző egység tetejére egy nagyteljesítményű napelemrendszer kerül, amely a hőszivattyús fűtési-hűtési rendszerrel együtt megújuló energiával támogatja az épület környezetbarát módon történő üzemeltetését. Az épület körüli parkolóba elektromos autó töltőállomások is kerülnek, amelyek a SAC használatában lévő járművek töltését is lehetővé teszik.
2022-ben kezdődött az épület tervezése, amelyet a tervező Óbuda Építész Stúdió már a programterv-fázistól kezdve BIM alapokra helyezett. A kivitelezés várható befejezése 2025 március, amelyet a szimulátorberendezés telepítése követ majd. Az épületben helyet kapó C-17 repülőgép-szimulátoron várhatóan 2025 szeptemberétől gyakorolhatja majd a katonai légiszállítási műveletekhez szükséges repülési feladatok széles skáláját a Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) személyzete.