Hirdetés

M85: biztonságban halad az alagút építése

Az M85-ös autóút Fertőrákos csomópont–Sopron országhatár közötti szakaszán megépülő Bécsi dombi alagútpár kivitelezésén nagy erőkkel dolgozik az SDD Konzorcium.

Hirdetés

Az M85 autóút Csorna és Fertőrákos csomópont közötti szakaszának kiépítése négy részben történik meg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában. A IV. szakaszon Sopron-kelet és Fertőrákos csomópont közötti 6,4 kilométeren a Dömper Kft. és a Subterra-Raab Kft. konzorciuma (DS Konzorcium) építkezik.

A korábban átadott szakaszok az alábbi vállalatok munkájával valósultak meg:

  • az I. szakaszon Csorna és a Fertőd közötti a Strabag Építő Kft., a Strabag AG és a Belfry PE Kft. konzorciuma kivitelezett 20,05 kilométeren (a térképen pirossal);
  • a II. szakaszon Fertőd és Nagylózs közötti az EuroAszfalt Kft., a SWIETELSKY Magyarország Kft. és a Betonútépítő Zrt. dolgozott 15,6 kilométeren (a lila szakasz);
  • míg a III. szakaszon Nagylózs és Sopron-kelet között a Dömper Kft. és a Subterra-Raab Kft. építkezett 15,4 kilométeren (narancssárgával jelölve).

Emellett tavaly megkezdték az út osztrák határig tartó folytatásán az M85 V. szakaszán (M85 autóút Fertőrákos csomópont - Sopron országhatár szakasz a meglévő 84. sz. főúti Határátkelőhelyhez történő ideiglenes visszakötéssel, valamint a 8647. jelű Sopron ÉNY-i elkerülő út kivitelezése) is a munkát, ahol szintén a Dömper és a Subterra-Raab dolgozik, kiegészülve a Pannon-Dobrastav Kft.-vel hármas konzorciumban (SDD Konzorcium).

Itt egy közel 4 kilométeres négysávos pálya kiépítése, egy alagút és két híd készül el, valamint az ÉNY-i elkerülőn 2x1 sávos út építése 3,6 kilométer hosszon, három körforgalmú csomóponttal, öt műtárggyal és egy szintbeni vasúti átjáróval.

A földmunkákat végzik a Mély út kiépítésénél

Közeleg a IV. szakasz műszaki átadása, amelyre május 14-én kerülhet sor. A projekt Sopron Kelet – Balf forgalmi csomópont közötti szakaszának várható forgalomba helyezése pedig várhatóan június 7-én lesz. 

Már elérték a 168 méteres fejtett szakaszt

Az M85-ös V. szakaszának része tehát a 780 méteres Bécsi dombi alagútpár megépítése. Kerékgyártó Attila, az SDD Konzorcium projektvezetője elmondta, a Bécsi dombi alagút déli járatának fejtési munkálatai 24 órás munkavégzés mellett zajlanak, és már elérték a 168 méteres fejtett szakaszt.

„A kiépített monitoringrendszerek kiterjedt vizsgálati pontjainak eredménye és trendje alapján megállapítható, hogy az alagút hajtás kockázati tényezőket kizárva, biztonságban halad.” A kivitelezés tehát megfelelően folyik, és májusban tervezik az északi járat fejtésének párhuzamos indítását is. A végleges szerkezet tervei június végére készülnek el, majd kezdetét veszi a mérnöki és megrendelői, valamint a hatósági jóváhagyási folyamat.

Terelőút épül az alagút biztonságos kialakítása érdekében

A konzorcium az alagút fejtéssel párhuzamosan – a korábban kialakított és a nyugati portálhoz vezető 7,5 kilométeres szállítói út igénybevételével - megkezdte a nyugati oldal nagytömegű földmunkáját, a szükséges közmű kiváltásokat és a vízépítési előmunkálatokat.

A Bécsi dombi alagút nyugati portáljának kialakítása a nagy forgalmú 84-es számú főút közelsége miatt igen komoly kockázatot jelentett volna, így a közlekedésbiztonság fenntarthatósága érdekében megkezdték a már építési engedéllyel rendelkező, új nyomvonalon vezetendő, ideiglenes 84. számú főút terelőúti szakaszának kiépítését. 

A terelőutat előreláthatólag 2021. július folyamán helyezik forgalom alá, és a tervek szerint két évig fog üzemelni. Ezzel a Bécsi dombi alagút nyugati portálját és a járatok kitörési szelvényét forgalommentes körülmények között, biztonságosan ki lehet majd alakítani.

 

 

Hirdetés