Hirdetés

A közúti ellenőrzések során a Rábaközben heti szinten kerül kiszűrésre ittas járművezető

Nincs bocsánat, ha a rendőrségi ellenőrzések során ittas sofőrt találnak, ugyanis Magyarországon továbbra sincs változás: a zéró tolerancia elve érvényesül akkor, ha valaki alkoholos befolyás alatt kíván vezetni. Sajnos ennek ellenére még mindig meglehetősen gyakran jelez a szonda, így a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Rendőr-főkapitányság fokozott ellenőrzést tart, elsősorban azért, hogy megvédjék a jogkövető sofőröket.

Hirdetés

Ugyanis, ha valaki iszik és vezet, nem csak saját magát, hanem a közlekedés többi résztvevőjét is veszélyezteti. Már egy enyhe ittas vezetés is komoly közlekedésbiztonsági veszélyt jelenthet: nő a kockázatvállalási hajlandóság és csökken a reagálóképesség, könnyen okozhatunk balesetet. De ne csak a karambolokra gondoljunk: egy italozás után elvett hivatásos jogosítvány az egész jövőre kihathat, ami akár családok felbomlásához és teljes lecsúszáshoz is vezethet.

A rendőrség rendszeres ellenőrzéseinek és a balesetmegelőzési munkájának köszönhetően Magyarországon és Győr-Moson-Sopron vármegyében is javulnak az összevont baleseti statisztikák, viszont az ittas vezetés továbbra is problémát jelent. A részletekről Tóth Attila rendőr alezredessel, a Csornai Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti alosztályvezetőjével beszélgettünk.

„Szerencsére a Rábaközre és azon belül is Csornára vonatkoztatva nem beszélhetünk magas számokról, amely a rendőrség balesetmegelőző munkájának és a rendszeres ellenőrzéseknek is köszönhető. Viszont tény, hogy ahogy az egész vármegyében, a környéken is tapasztalható az ittas vezetés előfordulása. Amiből ugye a zéró tolerancia elvét figyelembe véve egy is sok lenne… Ha a tavalyi év adatait nézem akkor az összes személyi sérüléssel járó baleset tizedében játszott szerepet az alkohol. Ez 2023-ra sajnos negatívan változott, az alkoholfogyasztás már minden hatodik esetben tetten érhető volt. Ezen mindenképp javítani szeretnénk a jövőben! – hangsúlyozta az alezredes, aki azt is hozzátette, hogy a közúti ellenőrzések során a Rábaközben heti szinten kerül kiszűrésre ittas járművezető, tehát még azelőtt, hogy balesetet okoznának. Persze ez nem mentség a sofőrökre nézve, hiszen ki tudja, hogy két kanyarral később, nem az árokban kötöttek-e volna ki, vagy ütköztek volna éppen frontálisan?!

Mert ahogy a mondás is tartja: a részeg embert még a Szűzanya is a kötényében hordozza, ám nem ildomos indokolatlanul sok munkát adni a védőszentünknek sem… Ahogy amellett sem szabad szó nélkül elmenni, hogy egy alkoholos befolyásoltság alatt álló személy nem csak saját magát teszi kockára, hanem az esetleges utasait és a közlekedés többi résztvevőjét is. S nagyon úgy tűnik, hogy a fejekben kellene első körben rendet tenni:

„Gyakran találkozunk azzal az esettel, amikor nem konkrétan az autóba ülés előtt történik meg az alkoholfogyasztás, hanem mondjuk elhúzódott, vagy túlzott volt az előző esti italozás, a szervezet pedig még nem dolgozta fel az elfogyasztott alkoholt. Bizony ilyenkor még reggel is fennáll az ittaság, a szonda jelez, a következményeket pedig viselni kell. Sokan próbálkoznak azzal, hogy esznek éjjel, vagy számolgatják a testsúly, az alkohol fokának és az eltelt időnek a kapcsolatát. Bizonytalan a kimenetele… A szervezetet nem lehet becsapni: az alkohol a vérbe kerül, s annak mindegy mondjuk, hogy mennyit eszünk!  Az internetes oldalak is félrevihetik az embert, mert nem mindig megfelelően jön ki, hogy mennyi idő alatt bontja le a szervezet az elfogyasztott italt. Számos befolyásoló tényező lehet, a magunk és mások testi épségével, vagy a jogosítvánnyal játszani pedig nem igazán éri meg…” – hívta fel a figyelmet Tóth alezredes.

Egyébként azt ittas vezetéseket legtöbbször személyautóval követik el az emberek, ami nem is annyira meglepő, hiszen már a Rábaközben is többen közlekednek kocsival, mint mondjuk kerékpárral. Sokan munkába is autóval járnak, illetve a bevásárlást, a családi ügyeket is négy kerék segítségével intézik.

„Az ittas vezetések jellemzően a mindennapi teendőkhöz köthetők, s körülbelül 50 kilométeres körzetre tehetők. Azért, ha valaki tudja, hogy reggel nagyobb útra indul, megfontoltabban italozik este és több időt hagy a pihenésre is. Viszont sokan úgy vannak vele, hogy csak elugranak a boltba, a gyerekért az iskolába, vagy a szomszéd településre a rokonokhoz. Mert mégis mi történhet egy ilyen rövid út alatt?! Nos, sajnos nagyon is sok minden: lehet baleset és ugorhat a jogosítvány is…”

Elmondható, hogy leginkább a 25-50 év közöttiek vállalják a kockázatot és nem tartják be a zéró tolerancia szabályát. Sok verzió ismert a magyarázkodásra, ezek a kifogások most az ünnepek közeledtével egyre gyakrabban kerülhetnek majd elő. Az viszont tény, hogy alkoholos befolyásoltság alatt volánhoz ülni semmi szín alatt nem szabad!  Ezzel sokan nem értenek egyet, de amíg a jogszabály nem változik, ez van és mindenkire vonatkozik! Nem lehet kifogás az após pálinkája és az sem, ha mondjuk tejfakasztót kellett tartani. Sőt, egy szerelmi bánat sem fogja meghatni az egyenruhásokat, ha jelez a szonda…

„Eddig is kiemelt figyelmet fordítottunk az ittas vezetők kiszűrésére, s ezt az évekre visszamenő statisztikák alá is támasztják. Akkor is, ha most a tavalyihoz képest némileg romlottak a számok, miközben az összbaleseti mutatók csökkentek. Mindenesetre az év hátralévő részében és a jövő esztendőben még az eddiginél is nagyobb hangsúlyt helyezünk a szondáztatásra, nem csak a főbb útvonalakon, hanem tulajdonképpen bárhol kérhetjük, hogy „fújjon” a sofőr. A végső cél a 0 százalék ittas vezető elérése lenne, ezért nagyon sokat dolgozunk majd!” – zárta Tóth Attila rendőr alezredes, a Csornai Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti alosztályvezetője. 

 

 

Hirdetés