Hirdetés

Csorna és Környéke Mentő Egyesület - a csornai mentők értünk dolgoznak

Ismerkedjünk meg a csornai mentőkkel és a Csorna és Környéke Mentő Egyesülettel és munkásságával. Azokkal az emberekkel, akik életünk minden napján csendben várakoznak arra, ha nekünk szükségünk van rá, minél előbb segítsenek rajtunk. A mentők, akik egymást bajtársaknak hívják, és valóban a baj megszüntetésére tették fel az életüket. 

A Csornai Mentőállomás története.

Majdnem 100 éves múltra tekint vissza Csorna Mentőállomásának első írásos említése. 1928. február 8-án Gévay-Wolff Lajos Sopron vármegyei alispán mentőállomások létesítéséről állapodott meg a Vármegyék és Városok Országos Mentőegyesületével, így Kapuváron, Csornán és Sopronban mentőállomások létesültek. Csornán, még ebben az évben a kórház keretén belül jött létre az állomás egy mentőkocsival. Csekélynek tűnhet, de sürgős betegszállításnál, problémás szülésnél nagy segítséget nyújtott.

1948. május 10-én megalakult az Országos Mentőszolgálat, és kibővítette a mentőállomások hálózatát, valamint egységesítették a gépkocsiparkot, a felszereléseket, a szakképzést. A mentőállomás az akkori Ráth-kastélyban működött továbbra is egy mentőautóval.

A jelenlegi mentőállomás építése 1970-ben kezdődött. Nemcsak arra törekedtek, hogy egységes legyen a gépjárműpark és a felszerelés, hanem a mentőállomások épületei is hasonlóak voltak. A Ráth-kastélyt az 1970-es évek közepén lebontották. Az új mentőállomást 1972-ben adták át. Ekkor már két autó üzemelt, az egyik nappal, míg a másik a nap 24 órájában. Jelenleg az állomáson 3 kocsi teljesít naponta szolgálatot – tudtuk meg Horváth Szabolcs állomásvezető írásos kutatómunkájából.

 

 

A továbbiakban Takács Péter mentőtiszt és Tóth Szilárd mentőtechnikus válaszolta meg  kérdéseimet.

 

Mikor alakult meg a Csorna és Környéke Mentő Egyesület?  Hogy épül fel?

A Csorna és Környéke Mentő Egyesület önkéntes alapon szerveződött, a dolgozók alapították 2016-ban és mindenki tagja, aki itt dolgozik a mentőállomáson.

Közös társadalmi munkáinkból, adománygyűjtésből, oktatásból, az adó 1 százalékának gyűjtéséből áll a finanszírozás. Ebből a pénzből gazdálkodunk. Kezdetben Kapuvárral együtt működött, velük karöltve a megyében benne voltunk az első ötben, ami az adó 1 százalékát illeti, majd 2 év elteltével különvált a két egyesület, így 2018-tól az adó 1 százalékát önállóan gyűjthetjük, kezdetben 1 millió forintot, most már 5 millió forintot. A Covid vírus óta tárgyi és pénzbeli adományt is egyre többet kapunk. Általában oktatásra, továbbképzésre, valamint egészségügyi felszerelésekre költjük az összegyűlt pénzösszegeket, de az egészségügyben az eszközök, gépek ára magas és évről évre újabb technologiákat fejlesztenek ki.

 

Milyen az ellátottság, ami a felszerelést illeti?

Van egy kötelező, az Országos Mentőszolgálat által biztosított alap, amit minden mentőállomás megkap. Az autók felszerelését is a Mentőszolgálat végzi. Az elmúlt években az autópark lecserélődött, új, kényelmes mentőautók vannak, melyben a felszerelés is modernizálódott. Mindenféle beteget el tudunk látni eset- vagy rohamkocsi szinten. Új munkaruha garnitúrát kaptunk nemrég.

Azonban egyre modernebb gépek, kötszerek jelennek meg, így a munkánk hatékonyságának fokozására a Csorna és Környéke Mentő Egyesület kiegészítő jelleggel vásárol egyéb eszközöket illetve képzéseket. Ilyen speciális eszközök például a közelmúltban vásárolt EDAN betegmegfigyelő monitor, a vákuumos végtagrögzítő, a csecsemő pulzoximéter, ózongenerátor illetve égési kötszercsomag.

Speciális gyermekmentő Győrben dolgozik, de minden mentőegységünket felkészítjük gyermekbalesetek ellátására is, így ehhez igazodva szerezzük be Csornára is ezeket az eszközöket.

Az Egyesület pályázatokon is részt vesz, így lett mosógéppel, mosogatógéppel, klímával gazdagabb az állomás. 

 

Milyen az emberellátottság, az autópark?

A Csornai Mentőállomáson 27-en dolgozunk, 4 állandó mentőtiszt, 11 ápoló, 12 gépkocsivezető.

Két autó dolgozik 24 órában, a hét minden napján folyamatosan. Az egyik esetkocsi 3 fős személyzettel, egy gépkocsivezető, ápoló, mentőtiszt vagy orvos. Az orvosok között vannak az intenzívről, gyermekosztályról, sürgősségi osztályról, vannak szakorvosok, általános orvosok, háziorvosok, vagy a rezidensek, akik a szakvizsgájukhoz teljesítik a kötelező mentőgyakorlatokat. A másik mentőgépkocsi 2 fős személyzettel teljesít szolgálatot. Illetve van egy nappalos kocsi, ami hétköznap 7-17 óráig jár, ami a Lébénybe kihelyezett mentési pontra van vezényelve.

 

Tartanak-e oktatásokat előadásokat?

Az Egyesület megbízásából gyakran keresnek minket oktatások, előadások tartására iskolákban, óvodákban, nyaranta az Erzsébet-táborokban, üzemekben. Nemrég a tűzoltóverseny előtt a tűzoltókat készítettük fel. Egészségügyi személyzetük első helyezést ért el.

Az Egyesület finanszírozásából ezekhez az előadásokhoz szükséges felszerelést szereztünk be, mint például gyakorlóbabát az újraélesztés, lélegeztetés gyakorolására, gyakorló félautomata defibrillátort, projektort.

 

Mekkora területet fednek le? Hány kórházba szállítanak betegeket?

A Csornai Margit Kórházban működik a Győri Petz Aladár Megyei Oktató Kórház V. számú Belgyógyászai osztálya, aminek az ellátási területe Bősárkány, Enese, Rábakecöl, Szany, Veszkény körzetet zárja le. Szállítunk beteget a csornai, pápai, mosonmagyaróvári, győri és a soproni kórházba egyaránt. A helyszíni ellátó dönti el a Területi Ellátási Kötelezettség figyelembe vételével, az eset súlyosságági fokából, hogy melyik kórházba kerüljön a beteg. A súlyos állapotú betegek fogadására, ellátására a győri kórház hivatott.

Csomópont lett Csorna az úthálózatok szempontjából is, valamint az ellátási területről főként a győri kórházba kerül elsődleges primer ellátásra a beteg, onnan, ha szükséges, további nem elsődleges kezelés, akkor áthelyezésre, visszaszállításra kerül a csornai kórházba.

A kilométer számunk így jelentősen megnövekedett.  Az úthálózatok kiépítése, az M85-ös, az M86-os gyorsforgalmi autóút és a mellékutak újjáépítése nagyban hozzájárul munkánk hatékonyságához, ugyanis a kiérkezési idő és a kórházba juttatási idő jelentősen csökkent.

 

 

Hány eset van egy évben? Vannak-e különleges esetek?

Egy évben Csornán és körzetében hozzávetőlegesen 4000 esetünk van.

Közlekedési balesetben 2020-ban 73 felnőtt, 2021-ben 83 felnőtt, 2020-ban 2 gyermek, 2021-ben 12 gyermek sérült.

Előfordult már mentőkocsiban szülés, de az gyakrabban fordul elő, hogy lakáson segítjük világra a babát, vagy mire kiérünk, már megtörtént a szülés.

 

Mennyi a szolgálati idő? Hogy érkeznek a feladatok?

12 és 24 órás szolgálatok vannak. A kivonulási idő nappal, reggel 6-tól 22 óráig egy perc, éjszaka,  22 órától reggel 6-ig kettő perc alatt kell elhagyni a mentőállomást. Két riasztás között, éjszaka lehet pihenni könnyített felszerelésben.

Az irányítás digitalizálva van, a feladatokat tableten kapjuk. A mentőautókban folyamatosan frissülő GPS-rendszer van, ami a kocsik nyomon követhetőségét könnyíti. A mentésirányítás szempontjából ennek az a lényege, hogy egy adott esetnél a lehető legközelebbi autó kapja meg a riasztást, attól eltekintve, ha esetleg nem a kompetenciájának megfelelő, mivel párhuzamos riasztás van és érkezni fog mellé egy magasabb szintű egység. 

Illetve a helyszín megtalálásában is kiemelkedő segítség lehet, mivel a mentésirányító pontos iránymutatást tud adni az adott pillanatban.

 

Mit kell hívni, ha valakinek problémája van?

112 - a mentők száma hivatalosan, amely bármikor, bárhonnan ingyenesen hívható.

Ha valakinek a 104 vagy a 911 jutna eszébe, ezek is hívható segélykérő telefonszámok, de a hívás abban az esetben is egy központi vonalra fog átkapcsolni, és a hívás kettő, miskolci és szombathelyi nagy elosztó központba érkezik, ahonnan átirányítják az adott megye megyei irányításának a hívást. Sokszor adódik olyan probléma, hogy a bejelentő leteszi a telefont, mert azt gondolja, hogy mivel már beszélt valakivel, érkezik a segítség, holott a mentésirányítással, a tűzoltókkal, vagy a rendőrökkel még nem került közvetlen kapcsolatba és hiányos vagy pontatlan lesz az információ. Rengeteg idő, súlyos percek mehetnek el azzal, hogy a mentésirányító visszahívja a bejelentőt.

 

Mik azok az információk a segítségkérőktől, bajbajutottaktól, amire szüksége van az operátornak, hogy a lehető legfelkészültebben érkezhessenek a helyszínre?

A mentő hívása előtt mindenképp nagyon fontos, hogy tájékozódjunk, megbizonyosodjunk a baj mértékéről, mivel abból derül ki, milyen ellátásra lesz szükség. Eszméletlenség, súlyos sérülés, hirtelen légzészavar esetén nincs helye tanácstalanságnak, azonnal hívni kell a mentőket.

A pontos cím megadása, illetve a helyszín pontossága, vagy legalább a lehető legpontosabb meghatározása nagyon fontos. A fiataloknál például a mobiltelefon képes GPS koordináták megadására.

Adja meg nevét, elérhetőségét, ha megszakad a vonal, vissza lehessen hívni. A mentésirányítás munkatársa vissza szokta diktálni a telefonszámot.

Mondja el pontosan mi történt, milyen jellegű vészhelyzet áll fenn, milyen tüneteket észlel a mentésre szorulón. Súlyosság szerint osztályozva vannak az esetek, ez alapján dönti el a mentésirányító, milyen autót küldjön ki a helyszínre, illetve más szervekre is szükség lehet-e a helyszínen. 

Tudassa, hány sérült van, így a mentésirányító el tudja dönteni, hány mentőautót küldjön a helyszínre, mert egy egység többnyire egy sérülttel foglalkozik.

Ha a betegen az otthonában észlelnek nem súlyos, nem sürgős, nem azonnali teendőt igénylő megbetegedést, inkább a háziorvoshoz vagy az orvosi ügyelethez forduljanak. A beteg vizsgálata alapján az orvos eldönti, hogy szüksége van-e a betegnek kórházi beutalásra és betegszállításra, és az orvos megteszi a szükséges intézkedéseket.

 

A betelefonáló mit tud megtenni a mentők munkájának megsegítésére?

Semmiképpen ne tegye le a telefont és a leglényegesebb, hogy maradjon higgadt, mert ha megnyugszik és telefonon nagyon sok információt átad az esetről, az már nekünk egy nagy segítség és gyorsítja a munkánkat.

Ne szakítsa meg a vonalat, hiszen képzettség hiányában követheti a mentésirányító telefonos instrukcióit, ezek alapján nyújtson elsősegélyt a mentő megérkezéséig.

Ha olyan komoly helyzet van, mint újraélesztés vagy eszméletvesztés, akkor a mentésirányító telefonon tud segíteni a hozzátartozónak, el tudja mondani pontról pontra, mit kell tenni a mentő megérkezéséig. Ezzel akár a beteg életét is megmentheti, mert esetleg ennek hiányában, nagyban romlik a beteg állapota.

Ha a bejelentő a közúton a kocsiból lát egy problémát, amennyiben lehetséges, álljon meg és győződjön meg róla, hogy valóban szükség van-e mentőautóra.

Kivonuláskor két fő kérdésnek kell eleget tenni, hogy van-e védőfelszerelésünk és biztonságos-e a helyszín.

Kötelezően mindenkit tesztelnünk kell covidra. Azt a kérdést is feltesszük, hogy covidos beteg van-e a családban, mert az ellátók védelmében ez egy rendkívül fontos információ. Valamint azért sem elhanyagolható, mert a védőfelszerelésbe való beöltözés több időt vesz igénybe, ha a helyszínen derül ki, hogy szükséges, mint ha az állomáson indulás előtt megtörténik.

A biztonságunk érdekében kérem, ügyeljenek a háziállatok elzárására.

A házszám feltüntetése pedig rendkívül fontos lehet az időspórolás szempontjából.

 

Hogy alakul napjainkban a Covid helyzet? Mi a tapasztalat?

A covidos betegek száma csökken. Mindenkit tesztelünk és a pozitív teszt lényegesen kevesebb, mint néhány hónapja. Az oltás óta a rossz állapotú covidos megbetegedések száma jelentősen csökkent. Az oltást megelőzően a rossz állapotú, a légzési elégtelenséggel küzdők jelentek meg főként az ellátásra szorulók között.  Mi vagyunk az első lépcső, ahol észrevehető lesz, ha esetleg újra emelkednek a számok.

 

A Csorna és Környéke Mentő Egyesület facebook oldalán telefonos csalókra hívja fel a figyelmet. Mit kell erről tudnunk?

Sajnos rendszeresen van példa arra, hogy ismeretlen emberek telefonos megkeresés útján életmentő eszközökre gyűjtenek pénzt, azzal az ürüggyel, hogy a Csornai Mentőállomást kívánják támogatni. A magánemberek, az önkormányzatok, üzletek, vállalkozások felkeresésétől sem riadnak vissza ezek a csalók.

Kérjük a lakosságot, ilyen megkeresésnek semmiképpen ne tegyenek eleget.

A Csorna és Környéke Mentő Egyesület nem végez szervezett gyűjtést, főként telefonon nem keresünk senkit. Eszköz és infrastruktúra fejlesztésére irányuló kampányaink során kizárólag helyi hírközlési csatornákon, közösségi oldalon intézünk felhívást. A facebookon elérhetőek vagyunk, ha bárkinek kérdése van, tájékozódna a számlaszámunkról, itt megteheti.

 

Önök értünk rengeteget dolgoznak. Mindenki nevében szeretném megköszönni fáradtságos munkájukat! Minden jót kívánok a Csornai Mentőállomás összes dolgozójának!

 

 

 

Hirdetés